Dobre nawyki w oszczędzaniu warto wypracować w okresie dobrej koniunktury. Dzięki konsekwentnemu ograniczaniu zbędnych wydatków będzie można wygenerować dodatkową gotówkę, która przyda się np. na inwestycje bądź na przetrwanie gorszego okresu w biznesie. Poniżej podpowiadamy, jak oszczędzać pieniądze w firmie i tym samym zmniejszyć koszty prowadzenia działalności.
Analiza kosztów stałych i ich optymalizacja
Oszczędności w firmie warto wdrażać od początku prowadzenia działalności. Najważniejsze są koszty stałe, które każdego miesiąca obciążają budżet przedsiębiorstwa. Należą do nich najczęściej: czynsz za wynajem biura, koszty energii, internetu, usług telekomunikacyjnych itp. Warto już na samym początku zadbać o zawarcie korzystnych umów z dostawcami takich usług. W tym celu wystarczy porównać jak najwięcej ofert, a także negocjować ceny i warunki indywidualnie z poszczególnymi firmami.
Co kilka miesięcy warto także sprawdzać, czy przypadkiem na rynku nie pojawiły się tańsze oferty lub możliwość ograniczenia poszczególnych kosztów. Być może po roku działalności okaże się, że firma korzysta ze zbyt rozbudowanego pakietu internetowego lub istnieje możliwość wynajmu tańszego biura.
Pomysły na oszczędności
W ograniczaniu wydatków w firmie pomagają różne rozwiązania, z których część opiera się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz innowacyjnych usług. Przykładem mogą być między innymi:
- usługi outsourcingowe – polegają one na przekazaniu części zadań związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa firmie zewnętrznej, co wiąże się najczęściej z oszczędnościami na kosztach pracowniczych – zamiast zatrudniać księgową można przekazać prowadzenie księgowości do biura rachunkowego, a zamiast zatrudniania pracowników do telefonicznej obsługi klientów zlecić te zadania call center,
- leasing operacyjny – jest to sposób na wyposażenie firmy w samochody, maszyny i urządzenia bez angażowania dużej ilości gotówki, który przy okazji pozwala co miesiąc wrzucić w koszty faktury z tytułu rat leasingowych i tym samym obniżyć zobowiązania podatkowe,
- zakup używanych urządzeń – wiele firm korzysta z aukcji komorniczych, na których można zakupić komputery, maszyny, meble biurowe za ułamek ich wartości,
- korzystanie z darmowych programów i aplikacji – w Internecie znaleźć można wiele sprytnych rozwiązań, z których można korzystać za darmo – są to np. aplikacje do zarządzania pracownikami, systemy do zarządzania dokumentacją w firmie (często są połączone z usługami w chmurze), darmowe pakiety biurowe, programy do wystawiania faktur i wiele innych,
- korzystanie z wirtualnego biura – jest to propozycja dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe firmy i świadczących usługi niewymagające wynajmowania lokalu np. usługi graficzne, marketingowe, czy związane z tworzeniem stron internetowych.
Sposobów na ograniczenie wydatków w firmie może być znacznie więcej, jednak w niektórych przypadkach nadmierne oszczędności nie są wskazane. Z pewnością nie warto oszczędzać na wynagrodzeniach pracowników, czy marketingu, ponieważ to zazwyczaj negatywnie odbija się na działalności firmy.
Ja już nie wiem jak oszczędzić. KORONAWIRUS pokrzyżował mi plany chyba niedługo będę bankrutem :/